جلسهء بیروی سیاسی ک.م. ح.ک.ا.ش 20 مارچ 1986
خلیل وداد خلیل وداد

یادداشت مترجم:

 

این سند دفتر سیاسی حزب کمونیست اتحادشوروی در خور توجه است. در این زمان گرباچف رئیس حزب و دولت اتحاد شورویست و بتدریج افراد هم اندیش خودرا (مانند بوریس یلتسین، ادوارد شواردنادزه و دوبرینین) در کمیته مرکزی و دولت اتحاد شوروی جابجا و متشکل کرده  و با جدیت مشی جدید بازسازی « پریسترویکا»  و «طرز تفکر نوین سیاسی را» در درون اتحاد شوروی و در احزاب به اصطلاح برادر پیش میبرد. در همین زمان است که اصطکاکاتی میان رهبران نسل کهن دول سوسیالیستی و احزاب کمونیستی و چپ بعضی کشورهای روبه انکشاف از یکسو و رهبران مسکو در رأس گرباچف رخ میدهد. نمونه های این تقابلها و چالشها تلاش گرباچوف و همفکرانش برای تعویض ببرک کارمل با نجیب الله در افغانستان (آنهم بوسیلهء ک.گ.ب.)، تعویض علی ناصر محمد با عبدالفتاح اسمعیل در یمن و چالشهای بمیان آمده با رهبران آنزمان بلغاریا (تیودور ژیفکوف)، آلمان دموکراتیک (اریش هونیکر) و چک و سلواکیا (گوستاف هوساک) که با رهبران فقید اتحاد شوروی بریژنف و اندروپوف روابط فوق العاده خوبی داشتند، میباشند. در سند کوتاه زیر از مشکلات معین داخلی جمهوری دموکراتیک یمن، طرز دید اریش هونیکر که با مسکو تفاوت دارد و از تعویض ببرک کارمل تذکر رفته است.

 

در مورد یمن دموکراتیک باید بنویسم که این کشور نیز یکی از قربانیان جنگ سرد بوده و و سالهای زیاد به دو کشور یمن شمالی طرفدار غرب و بویژه عربستان سعودی و یمن جنوبی یا یمن دموکراتیک تحت حمایهء اتحادشوروی وقت تقسیم شده بود.

 

من یکسال پس از برخورد خونین دوجناح مخالف در حزب سوسیالیست یمن که در نتیجهء آن دهها نفرمنجمله عبدالفتاح اسمعیل (که مورد حمایت اتحادشوروی در رأس گرباچف بود) کشته شده و علی ناصر محمد متواری شد، بنمایندگی از سازمان دموکراتیک جوانان افغانستان آنزمان در جشن پانزدهمین سالگرد اتحادیه جوانان دموکرات یمن (اشید) و اشتراک در کنفرانس منطقوی صلح و همبستگی  جوانان خاور میانه به عدن رفتم؛ که  تا آنزمان (سال 1987) در شهر فقیر و کوچک عدن پایتخت یمن جنوبی هنوز آثار جنگ و تخریبات یکسال پیش دیده میشد.

 

خلیل وداد

 

 

 

اشد محرم

نسخهء یگانه

(یادداشت کاری)

 

 

 

جلسهء بیروی سیاسی ک.م. ح.ک.ا.ش

20 مارچ 1986

 

 

تحت ریاست رفیق گرباچُف م. س.

 

حاضران جلسه:

 

علییوف ح.ع.، گرومیکو آ.آ.، زایکوف ال. ان.،

لیگاچوف ای. ک. ریژکوف و.ام.، سَلومنتسوف ام.اس.،

چبریکوف و.ام.، دولگیخ و.ای.، یلتسین ب. ن.،

سکولوف اس. ال.، تالیزین. و.، بیریوکووا آ.پ.،

زیمیانین ام.و.ف میدویدوف و.آ.، نیکونوف و.پ.،

رازوموفسکی گ.پ. و یاکوولف آ.ن.

 

 

 

گُرباچوف: پیش از اینکه به آجندای جلسه بپردازیم، میخواستم در مورد بعضی مسایل اطلاعاتی را به آگاهی تان برسانم.

 

از عدن  نیز تلگرام عاجلی رسیده.  در آنجا میخواهند 50 نفر را اعدام نمایند. فکر میکنم، ما باید پیامی ارسال نموده و خاطر نشان سازیم که در لحظهء کنونی در آنجا عمده ترین مسئله همبستگی است. و همچنین اقداماتی مبارزهء دورونی را حاد تر خواهد ساخت.

 

گرومیکو: درست است.

 

گرباچوف: بگذار ایگور کوزمیچ {لیگاچوف عضو دفتر سیاسی و منشی کمیته مرکزی ح.ک.ا.ش.، مترجم}، ویکتور میخاییلویچ   {چبریکوف رئیس کمیته امنیت دولتی آنزمان اتحاد شوروی موسوم به ک. گ.ب.، مترجم) و وزارت خارجه سپارشات لازمه را ارائه نمایند.

 

لیگاچوف: بلغارها از پذیرش محمد {علی ناصر محمد، رئیس مخلوع دولت یمن دموکراتیک، مترجم} خودداری کرده اند.

 

گرباچوف: مسئله را نباید دراماتیزه کرد. آنها نیز به مشکل معینی برخواهند خورد.

 

مطابق اطلاعات معتبر ما هونیکر مسایلی را طرح نموده که  نشان میدهد او موضع ما را پیرامون مسئلهء خود گردانی سوسیالیستی مردم نمیداند، گویا سوسیالیزم ذاتاً خودگردان است.

 

گرباچف: (یادداشتی را در بارهء افغانستان میخواند). این سند خیلی محرم است. اوضاع وخیم اند.

کارمل از نگاه روانی و صحی پیر شده است. او رهبران را برعلیه یکدیگر تحریک میکند.

 

سلومنتسوف: موضعیست درست.

 

چبریکوف: او خود میگوید که نمیتواند وظایفش را انجام دهد (تلگرامی را به خوانش میگیرد).

 

گرومیکو: میشود به میخاییل سرگیویچ {گرباچف، مترجم} سپارش کرد تا با وی دیدار کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

امضای لوکیانوف آ.


December 26th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی